LEGEA REPUBLICII MOLDOVA cu privire la activitatea hidrometeorologica Nr.l536-XIII din 25.02.98 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.60-61 din 02.07.1998
Parlamentul adopta prezenta lege. Prezenta lege reglementeaza activitatea hidrometeorologica pe teritoriul Republicii Moldova si are ca scop asigurarea cu informatie hidrometeorologica a necesitatilor populatiei, economiei si apararii nationale, precum si ale autoritatilor publice. Capitolul 1 DISPOZITII GENERALE Art.l. - Obiectivele prezentei legi sint: a) stabilirea cerintelor legislative fata de activitatea hidrometeorologica; L) asigurarea juridica a functionarii coordonate si eficiente a retelei hidrometeorologice nationale; c) coordonarea normelor legislative nationale cu normele juridice internationale in domeniul activitatii hidrometeorologice; d) crearea conditiilor pentru formarea relatiilor de piata in domeniul productiei, colectarii, prelucrarii, analizei, pastrarii si uti-lizarii (acordarii, furnizarii) informatiei privind starea si poluarea mediului. Art.2. - Activitatea hidrometeorologica se desfasoara in mod unitar pe intreg teritoriul tarii in baza prevederilor Constitutiei, a prezentei legi, a recomandarilor Organizatiei Meteorologice Mondiale (O.M.M.) si a conventiilor internationale in domeniul hidroineteorologiei la care Republica Moldova este parte. Art.3. - Activitatea hidroroeteorologica se desfasoara cu respectarea urmatoarelor principii: a) supraveghere globala cu caracter complex, sistemic, continuu asupra starii si poluarii mediului; b) unitate, argumentata stiintific, a tehnologiilor de efectuare a supravegherilor, colectarii, prelucrarii, analizei, pastrarii si utilizarii informatiei privind starea si poluarea mediului pe.teritoriul tarii; c) control si supraveghere metrologica obligatorie, conform standardelor internationale, a mijloacelor de masurare atilizate la efectuarea observatiilor hidrometeorologice; d) coordonare si integrare a activitatii sistemulni hidrometeorologic national cu activitatea retelei hidroineteorologice mondiale; e) accesibilitate, veridicitate, eficienta in utilizare a informatiei privind starea reala si probabila a mediului si poluarea acestuia. Art.4. - Activitatea hidrometeorologica in Republica Moldova se realizeaza de catre serviciul hidrometeorologic de stat, denumit in .continuare Serviciu, de alte institutii care dispun de licentele respective. Art.5. - In sensul prezentei legi, se definesc urmatoarele notiuni: activitate hidrometeorologica - ansamblu de actiuni orientate spre cunoasterea starii si evolutiei mediului, deservirea sferei social-economice, si dezvoltarea ei pe termen lung; Serviciu - totalitatea organelor, intreprinderilor, institutiilor, centrelor, statiilor, posturilor, care se afla in relatii organizatorice si tehnologice reciproce si asigura executarea unui complex de lucrari in domeniul meteorologiei, hidrologiei si in domeniile adiacente, inclusiv climatologia, agrometeorologia, monitorizarea starii si poluarii mediului, precum si prezentarea informatiei privind starea si poluarea mediului si fenomenele pericuioase; informatie specializata - informatie cu destinatie speciala privind starea si poluarea mediului, care necesita cheltuieli suplimentare pentru obtinerea, prelucrarea, analiza, pastrarea si prezentarea acesteia in conformitate cu solicitarile consumatorilor; Fondul National de Date Hidrometeorologice - toate datele cu caracter hidrometeorologic privind starea si poluarea mediului, obtinute pe teritoriul Republicii Moldova si in afara lui de catre subiectii retelei hidrometeorologice nationale; observatii asupra starii si poluarii mediului - masurari instrumentale si observatii vizuale asupra mediului in scopul evaluarii obiective a caracteristicilor lui meteorologice, climatologice, aerologice, hidrologice si agrometeorologice, precum si aprecierii gradului de concentratie a poluantilor in mediu; retea de observatii - sistem de statii si posturi stationare si mobile, destinate observatiilor asupra starii si poluarii mediului; retea de observatii departamentala - statii si posturi de observatii hidrometeorologice care nu intra in componenta Serviciului; monitorizare a mediului - sistem de observatii, evaluare si prognozare a starii si poluarii mediului; prognoza - prevedere fundamentata stiintific privind evolutia fenomenului hidrometeorologic; avertizare - prognoza a fenomenului hidrometeorologic, elaborata pentru o anumita ramura a economiei nationale sau beneficiar, in care se indica aparitia, sfirsitul si intensitatea acestuia; fenomene hidrometeorologice periculoase - fenomene care, prin intensitatea lor, timpul aparitiei, durata si aria de extindere, pot provoca sau au provocat prejudicii materiale populatiei si economiei nationale; poluare extrem de inalta a mediului - nivel al concentratiei de poluanti a caror actiune de scurta durata poate cauza sau a cauzat prejudicii sanatatii populatiei, regnului animal si vegetal, agentilor economici.
Capitolul II SARCINILE SI STRUCTURA SERVICIULUI Art.6. - Sarcinile Serviciului sint: 1) pe plan national: a) monitorizarea mediului in vederea protectiei populatiei contra fenomenelor hidrometeorologice periculoase, a prevenirii sau diminuarii pagubelor ce pot fi cauzate de acestea; b) satisfacerea necesitatilor populatiei, economiei si apararii nationale, precum si autoritatilor publice privind informatia hidrometeorologica; c) constituirea si gestionarea Fondului National de Date Hidrometeorologice, necesar pentru fundamentarea hidrometeorologica a proiectarii, executarii si exploatarii diverselor obiective social-economice si pentru elaborarea strategiilor de dezvoltare pe termen lung a economiei nationale; d) efectuarea observatiilor asupra poluarii mediului si a consecintelor ei, conform parametrilor chimici, fizici, hidrobiologici si radioactivi si analiza datelor obtinute; e) analiza si sintetizarea sistematica a conditiilor meteorologice, agrometeorologice si hidrologice formate, precum si a informatiei privind gradul de poluare a mediului pe teritoriul tarii, asigurarea elaborarii si editarii matenalelor de regim si informative; f) efectuarea de cercetari stiintifice in domeniul hidrometeorologic; g) tinerea, in comun cu organele interesate ale ministerelor si departamentelor, a evidentei de stat a resurselor acvatice potrivit indicilor cantitativi si calitativi si utilizarea acestora conform unui sistem unic, tinerea cadastrului apelor; h) participarea, in modul stabilit, la lucrarile comisiilor de stat si departamentale pentru examinarea consecintelor calamitatilor naturale, ale catastrofelor si accidentelor generate de fenomenele hidrometeorologice periculoase si de poluarea aerului, apei si solului; i) inzestrarea retelei de observatii cu utilaj si aparataj care asigura obtinerea, colectarea, prelucrarea si difuzarea informatiei hidrometeorologice; j) elaborarea actelor normative, a metodicilor ce reglementeaza activitatea hidrometeorologica in conformitate cu normele internationale; k) asigurarea respectarii regulamentelor de metrologie si standardizare, exercitarea supravegherii metrologice interne asupra mijloacelor de masurare; 1) eliberarea pentru agentii economici a autorizatiilor privind deschiderea statiilor si posturilor hidrometeorologice departamentale si exercitarea controlului asupra activitatii lor; m) acordarea informatiei specializate, la cererea beneficiarilor, pe baza de contract; 2) pe plan international: a) participarea la schimbul de informatii in cadrul sistemului mondial de observatii hidrometeorologice; d) indeplinirea obligatiilor ce decurg din conventiile si acordurile Inteinationale la care Republica Moldova este parte. Art.7. - Serviciul include: a) reteaua de observatii care consta din statii si posturi meteorologice, hidrologice, aerologice, aviameteorologice, agrometeorologice si alte statii si posturi specializate, precum si centre de hidrometeorologie si centre de observatii asupra poluarii mediului; b) laboratoarele de observatii asupra poluarii mediului; c) Fondul National de Date Hidrometeorologice. Art.8. - (1) Administrarea Serviciului este asigurata de catre directorul acestuia numit de Guvern. (2) Directorul Serviciului indeplineste functia de reprezentant al Republicii Moldova in O.M.M. in conformitate cu regulamentul acestei organizatii. Art. 9. - Serviciul este persoana juridica, are stampila sa cu imaaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova si cu denumirea Serviciului, dispune de cont in banca.
Capitolul III FINANTAREA ACTIVITATII HIDROMETEOROLOGICE Art.10. - (1) Finantarea activitatii hidrometeorologice se asigura din: a) bugetul de stat si bugetele locale; b) fondurile extrabugetare; c) platile beneficiarilor de informatie specializata; d) alte surse neinterzise de legislatie. (2) Din mijloacele bugetului de stat sint finantate activitatea hidrometeorologica de importanta nationala, cotizatiile de membru al O.M.M. si- al altor organizatii hidrometeorologice internationale, precum si lucrarile speciale de lichidare a consecintelor ca1amitatilor naturale, catastrofelor si accidentelor. (3) Activitatea hidrometeorologica orientata spre reaiizarea programelor teritoriale de protectie a naturii se finanteaza din mijloacele bugetelor locale. (4) Volumul finantarii activitatii hidrometeorologice pe anul curent, este stabilit de legea bugetului si este mentionat in bugetul de stat si in bugetele locale in mod di-stinct. (5) Activitatea hidrometeorologica poate fi desfasurata si in baza de contract, la comanda persoanelor juridice si fizice, sub conditia de a nu fi in detrimentul lucrarilor finantate de la buget, precum si din mijloacele fondurilor ecologice sau altor fonduri, si de a se incadra in programele de protectie a naturii. (6) In scopul sporirii potentialului de productie si tehnico-stiintific al Serviciului, asigurarii eficientei in realizarea programelor social-economice, pot fi constituite fonduri speciale.
Capitolul IV PROGNOZE SI AVERTIZARI Art.ll. - Serviciul este obligat sa elaboreze prognoze hidrometeorologice de interes public, cu difuzarea lor in mass-media, precum si prognoze specializate (agrometeorologice, aeronautice, climatice, de dispersie si deplasare a poluantilor chimici si radioactivi). Art.12. - La cererea persoanelor juridice si fizice, Serviciul furni.zeaza informatia hidrometeorologica privind fenomenele din trecuţ la un pret ce nu depaseste cheltuielile pentru serviciile prestate. Serviciul poate refuza furnizarea de date si informatii in cazul in care acestea ar cauza prejudicii securitatii nationale. Art.13. - Avertizarile privind fenomenele hidrometeorologice periculoase si poluarea extrem de inalta a mediului sint comunicate neintirziat populatiei, autoritatilor administratiei publice centrale, precum si persoanelor juridice interesate, conform planului-schema aprobat de organele abilitate, folosind in acest scop toate mijloacele de comunicatii. Art.14. - Serviciul este unica persoana juridica pe teritoriul Republicii Moldova care elaboreaza prognoze si avertizari privind fenomenele hidrometeorologice periculoase.
Capitolul V ORGANIZAREA RETELEI DE OBSERVATII Art.15. - Pentru amplasarea statiilor si posturilor hidrometeorologice, Serviciului i se dau in folosinta terenuri in modul stabilit de legislatie. Art.16. - In scopul asigurarii unor observatii reprezentative si continue, in jurul statiilor si posturilor hidromete&rologice se instituie zone de protectie. Regulile de executare a lucrarilor in aceste zone sint anexate la prezenta lege. Art.17. - Terenurile si spatiile acvatice incluse in zonele de protectie ale statiilor si posturilor hidrometeorologice nu sint retrase de la detinatorii de terenuri si spatii acvatice, ci sint utilizate de acestia in conformitate cu regulile de executare a lucrarilor in aceste zone. Art.18. - Terenurile pe care sint amplasate statiile si posturile hidrometeorologice nu sint pasibile retragerii. In cazurile prevazute de legislatie, aceste terenuri pot fi retrase pentru necesitati de stat ori obstesti. Odata cu aceasta, transferarea statiilor si posturilor hidrometeorologice intr-un alt loc (constructia cladirilor, altor obiective) se efectueaza din contul si cu eforturile intreprinderilor, institutiilor si organizatiilor carora li se atribuie terenurile.
Capitolul VI RETEAUA DE OBSERVATII DEPARTAMENTALA Art.19. - Ministerele, departamentele si alte persoane juridice pot deschide statii si posturi de observatii hidrometeorologice numai in baza licentei eliberate de Serviciu, cu conditia respectarii de catre aceste persoane a standardelor de efectuare si prelucrare primara a observatiilor. Art.20. - Serviciul are dreptul de a exercita controlul asupra respectarii prevederilor art.19 de catre statiile si posturile departamentale de observatii hidrometeorologice. Art.21. - Producatorii informatiei privind starea si poluarea mediului care nu fac parte din Serviciu, indiferent de tipul de proprietate, forma juridica de organizare si subordonare, prezinta, in modul stabilit, rezultatele observatiilor si productia informativa in Fondul National de Date Hidrometeorologice. Art.22. - Persoanele juridice si fizice sint obligate sa comunice subdiviziunilor teritoriale ale Serviciului, autoritatilor administratiei publice locale despre calamitatile naturale, catastrofele, accidentele, nerespectarea proceselor tehnologice care pot provoca sau au provocat poluarea mediului si alte urmari periculoase, ce pericliteaza viata si sanatatea populatiei, precum si despre deteriorarea sau distrugerea utilajului hidrometeorologic. Capitolul VII FONDUL NATIONAL DE DATE HIDROMETEOROLOGICE Art.23. - Serviciul este unicul detinator al Fondului National de Date Hidrometeorologice. Evidenta si utilizarea acestui fond se efectueaza in modul stabilit de Serviciu.
Capitolul VIII REGLEMENTAREA DE STAT A UTILIZARII REZULTATELOR ACTIVITATII . HIDROMETEOROLOGICE Art.24. - Functiile reglementarii de stat a utilizarii rezultatelor activitatii hidrometeorologice sint exercitate de Parlament 'si Guvern prin stabiiirea normelor, regulilor, modalitatilor si volumului de utilizare a informatiei hidrometeorologice de catre persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate si forma juridica de organizare. Art.25. - Serviciul are dreptul de a efectua controlul asupra utilizarii rezultatelor activitatii hidrometeorologice de catre persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate si forma juridica de organizare. : Capitolul IX RASPUNDEREA PENTRU INCALCAREA PREVEDERILOR PREZENTEI LEGI Art.26. – Nerespectarea prevederilor prezentei legi de catre persoanele juridice si fizice atrage dupa sine raspunderea civila, administrativa sau penala in caz de: a) distrugere sau deteriorare a obiectivelor hidrometeorologice, sustragere sau deteriorare a utilajului si echipamentului din cadrul acestor obiective; b) incalcare a regulilor de executare a lucrarilor in- zonele de protectie ale statiilor si posturilor hidrometeorologice; c) deschidere neautorizata a statiilor si posturilor de observatii hidrometeorologice; d) nerespectare a standardelor de efectuare si prelucrare primara a observatiilor; e) elaborare a prognozelor si avertizarilor hidrometeorologice de catre persoanele juridice si fizice care nu fac parte din Serviciu.
Capitolul X COLABORAREA INTERNATIONALA Art.27. - Colaborarea internationala in domeniul hidrometeorologiei se desfasoara in baza conventiilor si acordurilor la care Republica Moldova este parte. Art.28. - Serviciul reprezinta si apara interesele tarii in domeniul hidrometeorologiei in relatiile cu organizatiile internationale si cu serviciile hidrometeorologice din alte tari, coordoneaza* activitatea desfasurata de persoanele Juridice si fizice din Republica Moldova in domeniul mentionat.
Capitolul XI DISPOZITII FINALE SI TRANZITORII Art.29. - Prezenta lege intra in vigoare la data publicarii. Art.30. - In termen de 2 luni, Serviciul va aduce actele sale normative in conformitate cu prevederile prezentei legi. Art.31. - Guvernul, in termen de 3 luni: a) va aduce actele sale normative in conformitate cu prezenta lege; b) va asigura revizuirea sau anularea de catre ministere si departamente a actelor normative ce contravin prezentei legi; c) va adopta acte normative care vor asigura aplicarea prezentei legi.
PRESEDINTELE PARLAMENTULUI Dumitru MOTPAN Chisinau, 25 februarie 1998. Nr. 1536-XIII.
Anexa la Legea cu privire la activitatea hidrometeorologica REGULILE de executare a lucrarilor in zonele de protectie ale statiilor si posturilor hidrometeorologice 1. Prezentele reguli se extind asupra zonelor de protectie ale statiilor si posturilor meteorologice, hidrologice, aerologice, agrometeorologice, limnologice, de bilant hidric, aeronautice etc. 2. In componenta statiilor si posturilor hidrometeorologice mentionate la pct.l se includ: a) platformele meteorologice (terenuri limitate, destinate amplasarii utilajului si aparatajului cu care se executa programul de cercetari si masurari) ; b) statiile meteorologice si aerologice de radiolocatie; c) constructiile si instalatiile hidrometrice (piloni, mire limnimetrice, jaloane, balize, limnigrafe, debitmetre etc.); d) utilajul si aparatajul de control asupra poluarii mediului. 3. In zonele de protectie ale statiilor si posturilor hidrometeorologice, fara autorizatia Serviciului, se interzic: a) constructia cladirilor si a altor obiective; b) executarea sistemelor de irigare si desecare; c) executarea lucrarilor de constructie si montaj, de dinamitare; d) amplasarea statiilor de alimentare cu combustibil, amenajarea locurilor de parcare a mijloacelor de transport; e) plantarea arborilor, arbustilor, depozitarea ingrasamintelor minerale, amplasarea gunoistilor, deversarea substantelor toxice. 4. In zonele de protectie ale statiilor si posturilor hidrometeorologice, lucrarile specificate la pct.3 se efectueaza numai in baza autorizatiei eliberate de Serviciu. 5. In z.onele de protectie ale statiilor si posturilor care efectueaza observatii meteorologice, se admite executarea lucrarilor specificate mai jos la urmatoarele distante minime de la granita exterioara a platformei meteorologice: a) constructia cladirilor si a altor obiective - la o distanta minima de 10 inaltimi ale unor cladiri izolate si la o distanta minima de 20 inaltimi ale unor instalatii, care formeazam de-a lungul platformei meteorologice o fisie continua pe o distanta considerabila; b) plantarea arborilor si arbustilor - la o distanta mininima de 10 inaltimi ale unor arbori si arbusti si la o distanta minima de 20 inaltimi ale perdelei forestiere pe o lungime considerabila in jurul platformei meteorologice. 6. In limitele zonelor de protectie ale statiilor aerologice, geofizice si altor statii care efectueaza radiosondarea atmosferei, observatii meteorologice, de radiolocatie si geofizice, executarea lucrarilor specificate mai jos se permite la urmatoarele distante minime de la cladirile statiei: a) constructia cladirilor si a altor obiective - la o distanta de 270 m; b) constructia soselelor, cailor ferate, liniilor de troleibuz, liniilor electrice de inalta tensiune, instalatiilor energetice - la o distanta de 300 m. 7. In jurul statiilor si posturilor hidrologice sint instituite zone de protectie (terenuri, spatii acvatice) pe o raza de200 m de la locul de amplasare a utilajului si aparatajului. Constructia digurilor temporare in obiective acvatice se admite la o disfranta minima de 500 m de sectiunea hidrometrica. 8. In jurul posturilor de control privind poluarea atmosferei si apelor de suprafata se interzice construirea obiectivelor care ar provoca deformari esentiale ale starii mediului inconjurator.a
|